16. januar 2015

10 ting som nærer

Da sitter jeg her og prøver å skrive ned en liten liste over ting som gjør meg godt og som nærer. Det er jammen meg ikke så lett – i hvert fall ikke å finne 10 stykker. Men når en først er i gang synes jeg plutselig det kommer opp mer og mer. Kunsten er vel å kjenne godt nok etter og la det lille barnet i seg komme med innspill. Så er utfordringen å sørge for å oppleve/utsette seg for minst en av de tingene hver dag. I en travel hverdag er nok ikke det alltid så lett, men prøv nå en liten stund. Du taper ingenting på det.

Det som nærer kan være så lite som å lese en bra bok, se på en fugl utenfor vinduet eller å få høre at noen er glad i en. Når jeg skriver ned en liste nå så tenker jeg på ting jeg kan gjøre eller ta initiativet til selv. Siden mange av oss som er syke ikke klarer å være en del av arbeidslivet eller eventuelt bare en liten så mister vi noen viktige områder der andre får en del av den næringa jeg beskriver. Derfor tenker jeg at det er så utrolig viktig å sørge for å tilføre seg selv den psykiske næringa på andre måter, og i den grad en klarer og tåler det bra. Altså i den grad en får igjen mer enn det koster en selv å gjøre det. Kunsten med å finne fram til ting som nærer er å være obs på at akkurat den balansen mellom næring og tæring holdes. Ikke sikt for høyt, hold deg til de små tingene i hverdagen. Og prøv å finne alternativer. Nå sklir jeg litt over til hva en kan ha lyst til, men ikke klarer å være med på eller å gjøre. Der tenker jeg at det stort sett finnes alternativer, det gjelder "bare" å være kreativ. Det skal jeg kanskje komme tilbake til en annen gang.

Tilbake til noe som nærer. Du kan ikke tvinge noen til å fortelle deg at den er glad i deg eller til å gi deg en spesiell følelse, men du kan oppsøke en person som du føler deg vel sammen med. For min del er mye av det som gir meg næring avslappende aktiviteter, sosiale interaksjoner og rolige aleneaktiviteter, men også å være ute i frisk luft og naturen, spesielt sammen med hunden min eller på en hest.

Så her er lista mi så langt! Jeg har ikke rangert punktene etter noe som helst, men bare skrevet ned alt ettersom det kom opp i hodet mitt.

Ting som nærer/gjør meg godt:
  • å være ute i frisk luft sammen med hunden min, gjerne i skogen, på stranda eller på noen jorder
  • kose med hunden min
  • å være på hytta
  • å ta bilder
  • å male/tegne
  • å være sammen med fadderbarnet mitt
  • barnelatter! (den trenger et eget punkt)
  • å høre på musikk jeg liker eller en god lydbok
  • å se på en morsom film/serie
  • å ligge i hengekøya i sola
  • å flyte i varmt vann
  • sitte på stranda og se på fuglene
  • å møte en god venn/venninne
  • høre på avslappende musikk og gjøre tøyningsøvelser
  • lese eller høre en god vits (latter er jo så utrolig viktig!)
  • å gjøre det koselig hjemme
  • å hjelpe noen
  • å ha en god, spennende, inspirerende samtale som gjerne setter i gang en tankeprosess
  • en kasse full av moreller
  • å lese en god bok
  • å ri en tur i skogen
  • en spillekveld med gode venner (spilt Fantasi før? Jeg elsker det spillet!)
  • .....


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar